Alla muutama hyvä linkkivinkki sanataideharjoitusten ja lainattavien materiaalien metsästykseen

***

Lainattava Lorupakki-materiaali päiväkodeille

Lastenkulttuurikeskus Lastun lorupakista löytyy loruapua arkeen, leikkejä loruiluun ja pienimmillekin sopivia kädentaitovinkkejä. Materiaali on lainattavissa Lastenkulttuurikeskus Lastusta tai Kuopion kaupungin pääkirjaston lastenosastolta. Kurkkaa lisätietoa materiaalista täältä.

Tarinapolku-oppimateriaali

Kuopion kaupungin Kulttuuripolku tarjoaa Tarinapolku -materiaalissaan sanataideharjoituksia pienille koululaisille ja eskareille.

Katso Tarinapolku -materiaali täältä.

Verson menetelmäoppaat

Lastenkulttuurikeskus Versolla on runsaasti menetelmäoppaita ja hyödyllistä materiaalia sanataidekasvattajalle.

Kurkkaa materiaalit ja menetelmäoppaat Verson vinkkivasusta.

***

RIISA – Suomen ortodoksisen museon Eläintarinoita-sadutussalkut

RIISA – Suomen ortodoksinen kirkkomuseo on koonnut vapaasti lainattavissasi olevia materiaalipaketteja sadutuksen tueksi. Kuvien lisäksi salkuista löytyy esineitä ja materiaaleja kaikille aisteille, joita voidaan hyödyntää tarinankerronnassa. Lisäksi salkuista löytyy lisätietoa sadutuksesta sekä vinkkejä sadutuksen ohjaamiseen. Eläintarinoita-sadutussalkut sopivat parhaiten alle 10-vuotiaiden sadutukseen, mutta materiaalia voi käyttää ja menetelmää voi soveltaa ryhmän omat lähtökohdat huomioiden. Anna mielikuvituksen lentää ja katso mihin se kuljettaa!

RIISAlla on kolme erisisältöistä Eläintarinoita-sadutussalkkua:
Kukko kiekuu!
Hopean hohdetta, veden välkettä
Metsän ääni
Tiedustelut ja varaukset:

Sadutussalkkujen laina-aika on max. 6 viikkoa. Lainavaraukset hoitaa kulttuurikasvattaja Liisa Hämäläinen, p. 0206 100 264. Salkkujen käyttö on maksutonta, mutta lainaaja huolehtii mahdollisista kuljetuskustannuksista. Kuopion ulkopuolelle salkku voidaan myös toimittaa postin tai Matkahuollon kautta.

***

Sanataidekoulu Valve tarjoilee sivuillaan valtavan määrän sanataideharjoituksia

Sanataidekoulu Valveen tuottamat sanataideharjoitukset löydät Valveen nettisivuilta.

***

Vantaan sanataidekoulun metelmäopas tarjoaa sanataideideoita varhaiskasvatukseen

Vantaan sanataidekoulun menetelmäopas

***

Sanataideviikon haaste: materiaali ja ohjeet

Vastaa sanataideviikon haasteeseen ja voita sanataidetyöpaja omaan luokkaasi!
Valtakunnallinen sanataideviikko 23.-29.9.2013

HAASTE:

Lue satu, kummitustarina tai novelli, ja jatka luetun tarinan teeman parissa yksin tai yhdessä luokkatovereidesi kanssa ao. sanataidetehtäviä tehden. Opettaja voi lähettää 1-3 yhdessä valitsemaanne tuotosta (pdf tai word -tiedostona)
maanantaihin 30.9. 2013 mennessä sähköpostiosoitteeseen:

karjulanne@gmail.com

Omaperäisimmät ja parhaat tekstit julkaistaan Sanataidekoulu Aapelin omalla julkaisukanavalla.
Lisäksi kaikki tekstejä lähettäneet luokat osallistuvat sanataidetyöpajojen ja kirjapalkintojen arvontaan!

Oppilaat saavat kirjoittaa nimimerkeillä, taiteilijanimillä tai omilla nimillään. Muistattehan varmistaa oppilailta ja oppilaiden vanhemmilta tekstin julkaisuluvan.

Valtakunnallisen sanataideviikon teemana on vuonna 2013 Lukemisen lumo, ja viikon tavoitteena on nostaa esille kirjallisuuslähtöisen sanataidekasvatuksen menetelmiä.

Käy kurkkaamassa Sanataidekoulu Aapelin kirjavinkit tehtäviin!

Sanataidekoulu Aapeli jakoi sanataidetehtävät kolmeen ikäluokkaan:

1.-3. luokat

Kertomusaineisto: Sadut

Tehtävä:
Sadut alkavat aina tuttuun tapaan: ”Olipa kerran…”

Kirjoittakaa oman luokkanne villi, haikea tai huikea satu käyttäen pohjana tarinankerronnan peruskaavaa.  Kokeilkaa tarinoidenne päähenkilöksi jotakuta klassikkosadun sankaria/sankaritarta, ja tutkailkaa, miten sankarinne selviytyy nykypäivän haasteista.

Kaavan avulla on helppoa tutkailla myös luetun tarinan rakennetta. Mistä löytyy luetun tarinan käännekohta, ja miten maailma tai päähenkilö siitä muuttuu?

Toteutus: Ikäryhmän mukaan joko pienissä ryhmissä tai yhdessä koko luokan kanssa, opettajan kirjoittaessa ylös.

Tarinakerronnan kaava:

1. Luo päähenkilö

Olipa kerran…
(Kerro, kuka.)

2. Keksi päähenkilölle rutiini

Joka päivä …
(Kerro, mitä päähenkilö tapasi tehdä joka ikinen päivä tai yleensä.)

3. Riko rutiini / Käännekohta

Eräänä päivänä…
(Kerro, mikä rikkoo päähenkilön rutiinin/Mikä on tarinan käännekohta?)

4. Luo uusi rutiini

Siitä päivästä lähtien…
(Kerro, miten päähenkilön elämä muuttuu ja jatkuu?)

Leventäkää ja laventakaa tarinaa mielenne mukaan, tehkää useampi tarina tai yhdelle tarinalle vaihtoehtoisia loppuja.

VINKKI! Kaavan pohjalta luotuja satuja on helppo esittää mm. Still-kuvina!

* * * * *

4.-6. luokat

Kertomusaineisto: Kummitustarinat

Tehtävä: Hyvä kummitustarina saa väreet kulkemaan pitkin selkänahkaa ja tukan nousemaan pystyyn. Mistä aineksista koostuu vuosisadan kammottavin kummitustarina? Kirjoita resepti.

Toteutus: Tehkää reseptit pienissä ryhmissä tai yhdessä koko luokan kanssa opettajan    kirjatessa taululle.

Pilko resepti vaikka näin:

Ainekset:
Mitä aineksia ja reaktioita  kummitustarina pitää sisällään?

Määrät:
Lisää aineslistaan määrät. (dl, ämpärillinen, hippunen jne.)

Sekoittaminen ja valmistus:
Kerro, miten kootut ainekset sekoitellaan ja kypsytellään nautittaviksi.

Viimeistely/ kuorrutus/ koristelu:
Kerro, mikä erikoisuus viimeistelee kummitustarinan.

VINKKI! Reseptin voi esittää luokassa ääniefektein höystettynä!

* * * * *

7.-9.lk

Kertomusaineisto: Novellit

Tehtävä:

  1. Valitse jostakin novellikokoelmasta/opettajan etukäteen valitsemista novelleista yksi ja lue se.
  2. Kirjoita novellin herättämistä ajatuksista suorasanaista tekstiä n. 100 sanaa.
  3. Valitse kirjoittamastasi tekstistä 5 tärkeintä sanaa ja kirjoita ne allekkain paperille.
  4. Valitse nyt tekstistä 10 lisäsanaa.
  5. Kirjoita valitsemiasi sanoja käyttäen 5-rivinen vapaamittainen runo siten, että ensin valitut sanat esiintyvät kukin yhdellä rivillä.

HUOM! Saat käyttää kullakin rivillä valittujen sanojen lisäksi kahta ylimääräistä sanaa, mikäli se on tarpeen.

Toteutus: Yksilönä tai pienissä ryhmissä.

Esimerkkiruno:
5 sanaa (poimittu suorasanaisesta tekstistä):
puukko, hiesu, hernerokka, suo, kiuru

10 sanaa:
tarpoa, kuunnella, tyttö, laulu, katsoa, polku, luulosairas, vuoksi, varpu, olka

Puukko tupessa kuuntelen.
Hiesussa tarvon, polku kaartuu.
Hernerokka ei maistu.
Varpu rasahtaa, suo upottaa.
Kiuru laulaa.

VINKKI! Jos luokassa luetaan esim. 3 erilaista novellia kaikille, voidaan runoja arvuutella kirjoittamisen jälkeen: Mistä novellista käsin mikäkin runo on luotu?

* * * * *